Devino si tu omul cautat din zona ta ...
Pentru a-ti dezvolta
afacerea!
Click aici
Pentru a-ti dezvolta
cariera profesionala!
Click aici
Pentru a-ti gasi
un job!
Click aici

Perioada de proba la locul de munca

fara autor
fara autor
Click aici
sa vezi lista
Profesionistilor.
Click aici sa
vezi toti profestionistii
din zona ta.

Ce inseamna perioada de proba


perioada-de-proba-la-locul-de-muncaPerioada de proba este o ultima testare inaintea primirii efective a jobului dorit. Aceasta perioada este cea in care se poate arata ce poate, se pot demonstra calitatile si aptitudinile in conditii reale, ale jobului pe care ar urmeaza sa-l faci de acum incolo. 

Conform Codului Muncii, perioada de proba este o perioada pentru verificarea aptitudinilor salariatului, ce poate fi stabilita intre angajator si angajat, de o durata “de cel mult 30 de zile calendaristice pentru functiile de executie si de cel mult 90 de zile calendaristice pentru functiile de conducere”, respectiv “de cel mult 6 luni” in cazul absolventilor institutiilor de invatamant, incadrati intr-un loc de munca, “la debutul lor in profesie”. In cazul muncitorilor necalificati, angajatorului nu ii este permis sa tina candidatul in perioada de proba pe o durata mai mare de 5 zile.

Perioada este stabilita printr-un contract intre cele doua parti, care poate inceta numai in urma unei notificari scrise, la initiativa uneia dintre parti.

Pe timpul perioadei de proba candidatul are aceleasi drepturi si obligatii ca un salariat doar ca statutul lui este incert.
Pe durata perioadei de proba, conform legii, salariatul se bucura de toate drepturile si are toate obligatiile prevazute in legislatia muncii, in contractul colectiv de munca.

Inainte de inceperea unei perioade de proba salariatul are incheiat un contract de munca, care trebuie sa respecte toate prevederile Codului Muncii. Acest contract se incheie si se inregistreaza in cel mult 20 de zile din momentul inceperii lucrului si are acelasi statut ca celelalte contracte de munca din respectiva firma. Din pacate unii angajatori nu respecta aceste prevederi legale.

Un aspect important precizat de legislatia muncii este acela ca “perioada de proba nu se confunda cu stagiul, stagiul reprezentand o forma de perfectionare a salariatilor, cu valente eminamente practice” si nici cu atestarea profesionala, “care, spre deosebire de perioada de proba, survine pe parcursul derularii contractului individual de munca”.
Angajatorul isi poate supune angajatii la o singura perioada de proba pentru o pozitie.

Conform legii,” neinformarea salariatului anterior incheierii sau modificarii contractului individual de munca cu privire la perioada de proba duce la decaderea angajatorului din dreptul de a verifica aptitudinile salariatului printr-o asemenea modalitate”. Angajatorii care practica “primirea la munca a persoanelor fara incheierea unui contract individual de munca” risca sa fie sanctionati “cu amenda de la 1.500 la 2.000 de lei pentru fiecare persoana identificata”.

Daca in timpul perioadei de proba candidatului nu-i va placea ce a gasit, atunci va avea si posibilitatea de a pleca in cautarea acelui ceva pe care si-l doreste. Perioada de proba nu trebuie sa-l sperie doar pe viitorul salariat, ci si pe angajator.

In cazul celor aflati in perioada de proba, exista si cateva sfaturi de aplicat in timpul perioadei de proba: nu intarziati la munca; incercati sa socializati cu colegii, insa doar in timpul pauzelor; manifestati atentie la colegi, fiti prietenosi cu ei, insa nu excesiv si mai ales nu si cu sefii; rezolvati-va problemele singuri, cereti ajutor doar in caz de forta majora.

Alte articole din aceeasi tema:

Dariana Officiel

Narcisa - Elena Oprescu

Raspunde #1 | Narcisa - Elena Oprescu | 05-12-2010

f tare poza ce insoteste articolul! De ce toata lumea isi face griji de perioada de proba, daca este platita inclusiv pt 2-5 zile? Stiu ca este prevazut de lege, insa ce ati zice sa propuneti ca la inceput sa faciti putin voluntariat, o saptamana-doua, cine isi permite si mai mult. Poate fii un sacrificiu uneori, insa veti avea de castigat, altfel ai startul, altfel esti privit. Este o parere personala, zic ceea ce as face eu in cazul in care mi-as dori un job care sa-mi placa f mult.


Narcisa - Elena Oprescu

Raspunde #2 | Narcisa - Elena Oprescu | 06-12-2010

Ca tot suntem aici, as vrea sa impartasesc celorlalti cateva idei si experienta mea...de cate ori am lucrat in timpul studentiei undeva, nici nu mi-am pus problema la inceput sa ma plateasca in perioada de proba..am lucrat mai mult in vanzari. Nici nu mi-am negociat vreodata salariul la inceput. Am incercat sa invat tot ce se poate despre acel domeniu, sa dau ce este mai bun din mine, am facut ore in sir peste program, nenumarate! Si avem nevoie de bani, mai ales in acea perioada..insa am vrut sa fac ceva constructiv, sa fac lucrurile sa mearga! Intodeauna am obtinut apoi salariu dorit, prime si comisioane si recunoastere. A face un job inseamna mai mult decat a merge la serviciu pt bani, inseamna a fii util, a participa la dezvoltarea unui proiect, a atinge impreuna un scop. Daca cineva m-ar fi dat afara, mi-ar fi fost cred ca jena sa mai intreb de bani! Fiecare post ocupat intr-o firma este o parte ce trebuie indeplinita cu multa vointa, responsabilitate, intai trebuie sa dai tot ceea ce poti si apoi sa astepti sa primesti! Daca firmei ii va merge bine, la fel iti va merge si tie!

Monica

Raspunde #2-1 | Monica | 28-10-2013

Am fost si eu angajata in perioada studentiei, aveam nevoie de bani, dar imi permiteam sa lucrez ca voluntar.Dar ar trebui sa va ganditi ca sunt si persoane cu familie, eventual cu 2-3 copii care cer mancare, imbracaminte,... si poate si ceva rate la banci, care nu isi permit sa munceasca o saptamana si sa nu castige nimic.



Diana

Raspunde #3 | Diana | 12-12-2010

Sunt absolventa si angajatorul mi-a propus un contract cu perioada de proba pe 6 luni. Din oferta am inteles ca in aceste 6 luni nu voi putea beneficia si nu mi se vor acumula zile de concediu. Citeam in codul muncii ca perioada de proba ar fi de max 30 zile si angajatii in proba beneficiaza de toate drepturile. As dori sa stiu daca este corect sa fiu lipsita de zile de concediu si de ce alte drepturi as mai putea fi lipsita (asigurarea de sanatate etc...)

Asoltanei Diana

Raspunde #3-1 | Asoltanei Diana | 18-01-2011

Ciao Angajatorul tau respecta doar partial Codul Muncii. Potrivit art. 31 din Codul Muncii: Aliniatul 4. Absolven?ii institu?iilor de înv???mânt se încadreaz?, LA DEBUTUL LOR IN PROFESIE, pe baza unei perioade de prob? DE CEL MULT 6 luni. Aliniatul 5. PE TOATA DURATA de prob? salariatul se bucur? de TOATE drepturile ?i are TOATE obliga?iile prev?zute în legisla?ia muncii, în contractul colectiv de munc?. aplicabil, în regulamentul intern, precum ?i în contractul individual de munc?. Altfel spus: daca esti la prima ta slujba (pe cartea de munca), angajatorul te poate tine in proba pt maxim 6 luni DAR nu te poate priva nici de cele 2 zile/luna concediu la care ai dreptul si, cu siguranta, nici de la plata diverselor alte drepturi salariale precum asigurarea de sanatate, somaj, etc. Contractul individual de munca e standard. Sfatul meu ar fi sa ceri sa citesti si Regulamentul Intern al firmei sa vezi daca acolo scrie ceva despre lipsa concediului la proaspetii angajati. Nu uita ca, IN TIMPUL perioadei de proba sau la sfâr?itul perioadei de prob? (dupa cele 6 luni), contractul individual de munc? poate înceta printr-o notificare scris? (fie a angajatorului, fie a ta daca constati ca firma aia nu-i ceea ce-ti doresti). Si inca ceva: perioada de proba e considerata vechime in munca (deci, daca dupa cele 6 luni pleci, urmatorul angajator NU te va mai putea tine in proba alte 6 luni)!



dana

Raspunde #4 | dana | 03-01-2011

buna, lucrez la o firma la kre nu stiu nici programul prea bine, ptk ma cheama dupa cum are chef seful, fara contract ptk am doar o luna si mia zis k de ce sa ma grabesc....in concluzie e o firma de 2 lei. ink nu am luat banii, si culmea k mia zis astazi k se pare k se vor face nistre restructurari! knd am venit in decembrie ma rugau sa raman k au nevoie de mine, ma tineau dupa program si acum ....! asta e tara noastra! cui sa te plangi...ce sa denunti, cu ce dovezi? murim de foame si muncim degeaba ! sa traiti bine! Romania

Asoltanei Diana

Raspunde #4-1 | Asoltanei Diana | 18-01-2011

Ciao Imi pare rau sa-ti spun dar cred ca te-au pacalit. Probabil ca, intr-adevar, aveau mult de lucru in decembrie si au gasit o fraiera. Ce restructurari sa faca daca ei nici macar nu ti-au facut forme legale de munca? Ai muncit la negru si asta e riscul: fie nu te platesc deloc, fie iti dau cat au ei chef. Poti face o sesizare scrisa/scrisoare la ITM (Inspectoratul Teritorial de Munca) de pe raza judetului unde e firma si sa le spui ce-ai patit. Cei de acolo sunt obligati sa verifice in teren ce se intampla, fiind totodata obligati, prin lege, sa PASTREZE SECRETA IDENTITATEA ta (celor care ii sesizeaza.) Amenzile sunt mari pentru firma (daca se constata ca ai avut dreptate): Conform Codului Muncii, art.276, alin.1), lit e), "primirea la munca a persoanelor fara incheierea unui contract individual de munca, se sanctioneaza cu amenda de la 1.500 lei la 2.000 lei pentru fiecare persoana identificata, fara a depasi valoarea cumulata de 100.000 lei,"



Linder

Raspunde #5 | Linder | 02-02-2011

Da da toata lumea cu atatea intrebari...dar de ce nu antreaba de la patronul respectiv ce drepturi au angajati...oricum eu am impresia ca nimeni nu mai vrea lucru..doar banii..toata lumea se ingrijoreaza pt cei 5 zile dar nu vrea nimeni sa lucreze mai mult de 5 zile? si sa primeasca salarul dupa acesta? 90 la suta din salariati nu isi da interesul la lucru doar daca stai in spatele lor sa i pazesti.

Asoltanei Diana

Raspunde #5-1 | Asoltanei Diana | 19-05-2011

:) Exagerati/generalizati domnule Linder. Cu noile prevederi ale Codului Muncii, intrate in vigoare in 01.05.2011, chiar nu cred ca angajatorii se pot plange... Din experienta mea personala pot spune ca cea mai mare parte a romanilor lucreaza (mai eficient sau mai putin eficient, e drept) asa cum sunt motivati de angajator sa lucreze. ;)


Chirila Minodora

Raspunde #5-2 | Chirila Minodora | 23-09-2011

nu puteti pleca, sau va asumati daunele cuvenite, tot ce este pe o perioada determinanta determina un angajament FERM.


cristi

Raspunde #5-3 | cristi | 27-02-2013

Ma vatene...sigur esti si tu vreun pui de patron. Eu lucrez in afara 8 ore in cap si mi a dat banii din prima zi in care am inceput munca. In schimb sotia mea a inceput munca intr o fabrica de confecti, a tinut o trei sapt in proba si ieri a semnat contractul. Dupa ce a semnat sa i se zica ca nu ia niciun bani pe cele trei saptamani de munca de la 7 dim pana la 18.30 pe un salariu mizer de 750 de lei impozitabili. Daca faci calculul nici pachetu zilnic nu ti ajunge sa-l cumperi.



Anonim

Raspunde #6 | Anonim | 08-03-2011

Buna ziua. Am o intrebare. Am fost anagajata ca secretara pe un salariu de 1000 ron. Incep maine 9 martie 2011, insa voi fi in perioada de proba pana la sfarsitul lunii. Cam ce salariu ar trebuii sa primesc pe perioada de proba avand in vedere ca am inceput pe 9 si nu pe 1, am 7 zile neclucratoare si mentionez ca lucrez si sambata 4 ore si de luni pana vineri 9 ore. Si inca ceva, se face contract de munca? Multumesc frumos.

Asoltanei Diana

Raspunde #6-1 | Asoltanei Diana | 19-05-2011

Aveti mai multe intrebari: 1. Salariul ar trebui sa fie acelasi [si in perioada de proba (1000 lei)] dar veti primi cu 1/4 mai putin pt ca aveti o saptamana nelucrata. 2. Da, ar trebui sa aveti un contract de munca si pe perioada de proba. N-ati semnat pana acum contractul? 3. In cele 9h pe care le lucrati zilnic, nu aveti cumva o ora pauza de masa? Ia verificati. Cat priveste lucratul sambata, ar trebui sa fie mentionat acest lucru in contractul individual de munca.



Helen

Raspunde #7 | Helen | 10-04-2011

Buna ziua, Am semnat un contract de 1 luna perioada determinata cu o firma, cu perioada de proba de 5 zile. Dupa efectuarea celor 5 zile as mai putea pleca fara preaviz? (intre timp mi s-a ivit o alta oferta, mai buna, la care ar trebui sa incep cat mai curand, deci sa nu mai efectuez preaviz). Mentionez ca inca nu am copia contractului semnat (pentru au zis ca mi-l dau dupa inregistrarea la ITM) si nu stiu ce scrie acolo cu privire la previz. In plus, aceasta perioada de 1 luna e de fapt un training pe care il efectuez in cadrul firmei, nu munca propriu-zisa. Va multumesc!

Asoltanei Diana

Raspunde #7-1 | Asoltanei Diana | 19-05-2011

Puteti pleca in timpul perioadei de proba. Dupa cele 5 zile nu prea mai puteti pleca (decat cu acordul angajatorului). Ce ati semnat? Un contract civil? (mie una mi s-ar parea prea mare bataie de cap sa va faca contract individual de munca doar pt. o perioada de o luna de zile)...



Dana

Raspunde #8 | Dana | 24-06-2011

Nu e comentariu imi poate raspunde cineva? sint angajata la o firma pe postul de casier, mentionez ca nu mi sa spus ca de fapt este vb de contabilitate. In momentul in care m-am angajat eram in somaj, mi sa spus ca o sa mai primesc 30% dar pentru asta trebuia sa duc niste acte de la firma lucru pe care nu am mai apucat s-al fac deoarece dupa o luna mi sa cerut semnarea contractului de munca nu stiu pe ce motiv cred ca necorespundere profesionala ce pot sa fac? inca nu am semnat contractul.


Alex

Raspunde #9 | Alex | 11-07-2011

Exista stipulat undeva in lege modalitatea de verificare a cunostintelor salariatilor (proba practica + examen scris) inainte de anagjare? Este posibil legal realizarea acestei testari inainte de angajare? Daca da, pentru ce perioada se poate testa candidatul la un post de lucru si care e modalitatea prin care este acoperita societatea pe linie de securitate si sanatate in munca pentru acesti candidati la testarea in cadrul firmei? Daca nu este specificat clar in lege, cum se poate totusi realiza aceasta testare necesara prin ceva artificiu legal? Multumesc!


alecu carmen

Raspunde #10 | alecu carmen | 22-08-2012

In prezent sunt inscrisa la un curs gratuit de bucatari care se incheie pe 10 oct 2012. Acum o saptamana m-am "angajat" ca ajutor de bucatar la o pensiune restaurant din localitatea de domiciliu, unde lucrez doua zile cu un program de la 8 la 23, uneori 24 si apoi am 2 zil libere, in care merg la cursuri pentru partea de teorie. Angajatorul spune ca ar fi incheiat o conventie cu organizatorii cursului conform careia as efectua practica in restaurantul pensiunii (asta nu mi s-a comunicat personal, asa cum cred ca ar fi fost normal, ci am aflat de la cea care raspunde de organizarea cursului). In prealabil, angajatorul mi-a spus ca ma ANGAJEAZA ca ajutor de bucatar.Daca ma angaja, nu ar fi trebuit sa mi se intocmeasca un contract de munca legal, cu toate prevederile lui? Am aflat tot de la oganizatoarea cursului(este un curs pentru someri, de reconversie profesionala) ca as fi in perioada de proba la pensiune.. Oare si in aceste conditii, conform legii, nu trebuia sa mi se intocmeasca un contract de munca si sa mi se aduca la cunostinta acest lucru?

Asoltanei Diana

Raspunde #10-1 | Asoltanei Diana | 08-09-2012

Ai dreptate. Orice angajare oficiala (pe durata determinata - o zi sau nedeterminata - o viata) trebuie sa fie facuta in baza unui CIM (Contract individual de munca). Hai s-o luam pe rand: a) - pe de o parte, tu trebuie sa ai o practica realizata undeva (pentru a proba partea de practica din cadrul cursului de bucatar - banuiesc ca-i un curs de calificare de lunga durata, de minim 9 luni). b) - pe de alta parte, firma care ti-a promis angajarea (atata timp cat nu ai semnat un contract individ. de munca, in 2-3 exemplare originale, NU esti angajata) poate sa te aiba in vedere pentru o viitoare angajare. (Atentie, te vor evalua mereu cat timp iti faci practica acolo). c) - nu stiu daca e o idee buna sa faci practica la un viitor angajator (sa nu uitam ca in timpul practicii mai gresesti, lucru care s-ar putea sa-ti fie imputat... dupa angajare sau motiv ca sa nu te angajeze la finalizarea cursului). d) - Firma care este furnizorul tau de curs nu iti poate impune unde sa faci practica (din contra, poti face practica chiar si in alt oras, atata timp cat vii cu Contractul de practica/adeverinta de practica semnata cum ca ai facut practica pentru numarul de ore cerut de legislatia in vigoare). Oricum ar fi, atata timp cat esti in practica la firma respectiva si nu ai semnat un CIM ar trebui sa ai macar un Contract de practica si....sa stii ca nu esti remunerata (asa ca vezi cum e cu numarul de ore pe care le muncesti acolo - mi se par cam multe ore pentru practica).



3 2 1 »
Spune parerea ta!

Trimite

Scrieti-ne!


Informatiiprofesionale este inscris in Registrul de Evidenta a Prelucrarilor de Date cu Caracter Personal sub Nr. 22490
Informatii Profesionale © Toate drepturile rezervate

Termeni si conditii de utilizare | Publicitate